Genialny chleb z kaszy gryczanej z nasionami

Chleby bezglutenowe mają to do siebie, że smakują trochę inaczej, a pierwsze spotkania z pieczywem własnej produkcji to najczęściej spotkanie z glinianymi pociskami, które do niczego innego się nie nadają.

Nie warto się zrażać, ponieważ pieczywo to przede wszystkim źródło węglowodanów złożonych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu, a także błonnika, który odpowiada m.in. za prawidłową perystaltykę jelit.

Chleb z kaszy gryczanej wydaje się być inny niż wszystkie inne.

Przy całej grupie plusów znalazłam zaledwie 2 minusy (z czego 1 jest uznaniowy). Chleb ten nie potrzebuje do rośnięcia ani drożdży, ani zakwasu, jest miękki i wilgotny nawet 5 dni (więcej czasu nie próbowałam przetrzymywać), zawiera dużo błonnika (co może być minusem dla osób z wrażliwymi jelitami lub nadużywających tego składnika) oraz wiele innych prozdrowotnych substancji. Dodatkowo wzbogacony o płatki lniane oraz nasiona słonecznika doda w naszej diecie tłuszczów nienasyconych, a chlebkowi wilgoci. Aby przygotować genialny chleb gryczany nie potrzebujecie mąki, a kaszę dzięki czemu obniżamy koszt bezglutenowego pieczywa.

Chleb idealny? Prawie 😉. Jedynie, co musimy poczekać 1,5 doby aż od rozpoczęcia produkcji wyciągniemy z piekarnika pachnący bochenek pełnoziarnistego chleba.

Czas przygotowania: 1,5 doby (w tym 55 minut pieczenia)

Potrzebne przyrządy: blender, miska, piekarnik, keksówka o wymiarach 26 x 11,5 cm, papier do pieczenia

Składniki:
– 500g kaszy gryczanej niepalonej
– 3 szklanki wody
– 2 płaskie łyżeczki soli
– 4 łyżki łuskanych nasion słonecznika
– 3 łyżki płatków lnianych

Przygotowanie:
1. Kaszę przebieramy i płuczemy zimną wodą na sicie
2. Kaszę przenosimy do miski, zalewamy wodą i odstawiamy pod przykryciem na ok. 12 godzin (np. całą noc)
3. Po upływie tego czasu mieszamy zawartość miski i pozostawiamy na kolejne 12 godzin.
4. Po upływie tego czasu dodajemy do kaszy sól i blendujemy wszystko razem (jeżeli w misce pozostało bardzo dużo wody należy ją odcedzić)
5. Do masy gryczanej dodajemy słonecznik oraz płatki lniane. Wszystko razem mieszamy łyżką.
6. Masę przelewamy do foremki wyłożonej papierem do pieczenia.
7. Foremkę z masą gryczaną odstawiamy do piekarnika na kolejne 12 godzin (np. całą noc / cały dzień)
8. Nie otwierając piekarnika nastawiamy go na 190 stopni Celsjusza i pieczemy przez ok. 55 minut.
9. Chleb wyciągamy z piekarnika, wyciągamy z foremki i wkładamy wraz z papierem do pieczenia spowrotem do piekarnika na ruszt na minimum 20 minut (ja najczęściej zostawiam do ostygnięcia), aby obsechł.
10. Delektujemy się pysznym chlebkiem ;-).

 Bochenek (ok. 1kg)1 kromka (ok. 50g) 
Wartość energetyczna2018100,9kcal
Węglowodany ogółem372,618,63g
Tłuszcze39,11,955g
Białko79,43,97g
Błonnik 55,12,755g
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Mogą Cię zainteresować:

Dodaj komentarz

Artykuły dietetyczne

Artykuły

o diecie, treningu i zdrowym stylu życia
Kliknij po więcej

Przepisy na pyszne dania

Przepisy

na FIT dania i takie niekoniecznie dietetyczne.
Kliknij i zobacz przepisy

Podcast

Dietetyczna Mitologia

podcast, w którym mierzę się z mitami i faktami
Kliknij po więcej

Konsultacje dietetyczne online

Konsultacje online

Więcej informacji

Newsletter

Zapisz się na newsletter

i bądźmy w kontakcie
Dowiedz się więcej