Menu Zamknij

13 mało znanych efektów regularnych ćwiczeń

Gdy zaczynasz regularnie ćwiczyć w Twoim organizmie rusza cała machina reakcji, która ma ogromny wpływ na działanie całego Twojego organizmu. To nie tylko lepsza jędrność czy praca nad sylwetką, ale również inne korzyści, o których na co dzień nie pamiętamy.

Zwykle, gdy myślimy o ćwiczeniach to patrzymy na nie z perspektywy poprawy sylwetki, odchudzania lub odstresowującego “wyżycia się”. A aktywność fizyczna ma zdecydowanie szersze spektrum działania, które wykracza poza standardowe skojarzenia.

Na początek zdefiniujmy słowo “regularnie“. Nie musi to być codziennie. Co więcej – jeśli jest to wymagająca aktywność to nawet wskazane jest, aby to codziennie nie było. Twój organizm podziękuje Ci za chwile na regeneracje i odpoczynek. Natomiast 3 razy w tygodniu jest taką standardową, podstawową regularnością ćwiczeń, przy której można powiedzieć, że aktywność fizyczna jest umiarkowana. Jeśli wcześniej nie ćwiczyłaś w ogóle to zaczęcie od 2 razy w tygodniu już będzie super.

Co się będzie działo w Twoim organizmie, gdy aktywność ruchowa zagości na stałe w Twoim planie dnia?

Zalety regularnych ćwiczeń dla sylwetki i sprawności

Zalety regularnych ćwiczeń - sprawność
  • Jak zapewne wiesz, gdy jesz wraz z pożywieniem dostarczasz sobie energii (kalorie), którą potem wydatkujesz na funkcjonowanie podczas całego dnia. Potrzebujesz energii zarówno do działania Twoich narzadów, jak i każdego ruchu ręką i nogą.
    Aktywność fizyczna = zwiększona ilość spalonych kalorii => wsparcie w zmniejszaniu ilości nadmiernych kilogramów
  • Zwiększysz spoczynkowy wydatek energetyczny! Tak, po treningu, nawet gdy będziesz leżeć plackiem na kanapie, będziesz zużywać więcej energii! Tym samym wesprzesz proces pozbywania się niechcianych kilogramów niż gdybyś ten trening ominęła.
  • Poprawisz sprawność całego organizmu. Nie straszne będą Ci schody, podejścia, czy ciut cięższe niż zwykle zakupy. Wiesz o czym najczęściej wspominają moi Pacjenci, gdy pytam się ich o to, kiedy czują największą różnicę po odchudzaniu? O chodzeniu po schodach – bo nie ma zadyszki, bo mogą wybiec na to 2, 3 czy 4 piętro i są w lepszym stanie niż wcześniej na pierwszym półpiętrze. Tutaj nakłada się spadek kilogramów z regularną aktywnością, którą większość z nich wdrożyła.
  • Twoje komórki będą lepiej dotlenione! Tym samym polepszy Ci się pamięć, łatwiej Ci się będzie skoncentrować i logicznie myśleć. A to następnie wpłynie na Twoją kreatywność, szybsze uczenie się i efektywniejszą pracę.

Zalety regularnych ćwiczeń dla psychiki

Zalety regularnych ćwiczeń dla psychiki
  • W trakcie wysiłku produkują się ENDORFINY, czyli hormony szczęścia. Endorfina to neuroprzekaźnik, który zmniejsza uczucie bólu, za to zwiększa poczucie szczęścia. Jest to jeden z powodów, przez które aktywność fizyczna jest zalecana osobom, które cierpią na stany depresyjne.
  • Zniwelujesz wpływ stresu i niepokoju. Wiele osób żyje w przewlekłym stresie, który na wielu płaszczyznach źle wpływa na stan organizmu. Stres to temat na osobny artykuł, który na pewno wkrótce powstanie :). Z jednej strony ćwiczenia fizyczne najczęściej angażują Cię w 100% i nie ma tutaj pola do rozmyślania o problemach, pracy lub innych sprawach, które niekoniecznie są dla Ciebie czymś przyjemnym. Aktywność fizyczna zmniejszy napięcie mięśniowe i emocjonalne, dzięki czemu łatwiej o rozluźnienie i spokój.
  • Poprawisz swoją samoocenę. Pytasz jak? Często trening traktujemy zadaniowo. Jako wyznaczony cel. Jeśli się na niego nie wybierzemy – odczuwamy wyrzuty sumienia, poczucie porażki, ale jeśli pójdziesz na trening podchodzisz do siebie jak do zwycięscy. Udało Ci się! Powoduje to, że myślimy o sobie lepiej, milej i tak też siebie postrzegamy.

Zalety regularnych ćwiczeń dla zdrowia

Zalety regularnych ćwiczeń dla zdrowia
  • Poprawisz wrażliwość tkanek na insulinę. Ostatnio często możesz znaleźć informacje w internecie na temat insulinooporności, coraz więcej osób uskarża się, że cierpią na to zaburzenie. Insulinooporność polega na tym, że komórki nie reagują prawidłowo na insulinę i potrzeba znacznie więcej insuliny niż normalnie, aby komórka przyjęła glukozę (cukier). Aktywność fizyczna po pierwsze sprawi, że insulina będzie lepiej działać, poziom glukozy zostanie unormowany, co wpływa bezpośrednio na zmniejszone ryzyko cukrzycy typu 2 i utrzymanie, bądź zmniejszenie masy ciała.
  • Poprawisz wydolność układu sercowo-naczyniowego i oddechowego. Jeśli jedyna Twoja aktywność fizyczna jest wtedy, gdy autobus Ci ucieka to na pewno znasz to uczucie – serce chce wyskoczyć, a krtań wydaje się palić. Regularne ćwiczenia zniwelują ten efekt i okazjonalne dobiegnięcie do komunikacji miejskiej nie będzie żadnym problemem. Dodatkowo zwiększenie wydolności wpłynie pozytywnie na działanie serca, płuc, naczyń krwionośnych i zmniejszy ryzyko niektórych chorób.
  • Zmniejszy się Twoje ciśnienie tętniczego. W mojej praktyce zdarzały się osoby, które mając nadciśnienie tętnicze, w trakcie leczenia, używały tego jako argumentu, dlaczego nie wolno im ćwiczyć. W końcu aktywność => podniesienie ciśnienia. Nie do końca. Umiarkowana, regularna aktywność fizyczna wpływa pozytywnie na tą wartość i reguluje ciśnienie krwi.
  • Poprawa profilu lipidowego krwi. Czy wiesz, że regularna aktywność fizyczna pomaga w uregulowaniu poziom cholesterol oraz triglicerydów we krwi? Połączenie aktywności fizycznej, w tym różnych ćwiczeń i prawidłowej diety, czasami z wdrożeniem odpowiedniej suplementacji, daje super efekty już po kilku tygodniach stosowania.

… kości

  • Dzięki ćwiczeniom wzrasta masa kostna. Wzrost masy mięśniowej jest czymś oczywistym, pożądanym, ale o masie kości mało kto myśli. Okazuje się, że regularne ćwiczenia obniżają ryzyko osteoporozy, bo obciążając szkielet zwiększamy intensywność procesu “kościotworzenia”. Efekt jest taki, że gęstość kości się zwiększa, zmniejszając jednocześnie ryzyko osteoporozy, osteopenii i złamań. Działa to też w drugą stronę. Jeśli nie ćwiczysz, masz niską aktywność fizyczną lub byłabyś przez długi czas unieruchomiona to gęstość Twoich kości obniży się.

… i odporności

  • Wzrośnie Twoja odporność! I choć aktywność fizyczna w żaden sposób wydaje się nie korelować z układem odpornościowym to ma ogromny wpływ. Ruch oddziałuje na organizm na wieloraki sposób. Żeby nie komplikować bardziej sprawy nie będę zagłębiała się w niuanse układu odpornościowego. Dowiedziono jednak, że regularna umiarkowana aktywność fizyczna, nie doprowadzająca do przemęczenia, sprawia, że człowiek jest silniejszy, rzadziej choruje na infekcje i przeziębienia. “Umiarkowana” zostało podkreślone, ponieważ intensywny wysiłek prowadzi do przejściowego obniżenia odporności (szczególnie, gdy trwa powyżej 90 minut) i stan ten może trwać nawet do 3 dni.

Kluczem do regularnej aktywności jest motywacja. Można ją czerpać z oczekiwanych efektów, ale również z innych źródeł.

A Ty dlaczego ćwiczysz?

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *